Nieuwe bestemmingen, nieuwe kansen

19 maart 2014 - Buitenpost, Nederland

Graag verwelkom ik jullie allemaal op mijn nieuwe blog: ‘Bella Italia: de reis naar het zuiden!’ Een nieuwe reis met nieuwe bestemmingen en dus ook nieuwe kansen en belevenissen. Velen van jullie hebben mij vorig jaar ook gevolgd en ik hoop van harte dat jullie dat de komende weken opnieuw zullen doen. Over drie weken is het namelijk weer zover. Tijd voor bella Italia! Voor jullie alvast even een overzicht van mijn reis:

11 april vlieg ik naar Pisa, waarna ik verder reis naar Florence. Hier zal ik twee weken verblijven in een gedeeld appartement en lessen gaan volgen op dezelfde taalschool als vorig jaar (Koinè Florence). Om er weer even “in te komen” zou je kunnen zeggen. Ik zit helaas niet in hetzelfde appartement. Dit was me in eerste instantie wel toegezegd, maar wegens onvoorziene werkzaamheden is het een ander appartement geworden. Gelukkig wel in dezelfde buurt en met dezelfde voorzieningen, dus ik heb niets te klagen. Het is me vorig jaar heel goed bevallen en Florence is een geweldige stad, dus voor mij absoluut geen straf om weer even terug te gaan. Na twee weken reis ik in het weekend met de trein verder naar het zuiden, naar Salerno. Ook hier ga ik naar een taalschool (Accademia Italiana Salerno), voor vier weken, en ik heb er wederom voor gekozen in een gedeeld appartement te verblijven. Salerno ligt een behoorlijk stuk onder Napels, nog voorbij de naar horen zeggen prachtige Amalfi kust. Hier is genoeg te doen en te bekijken: de vulkaan de Vesuvius, Pompeii, Paestum, Herculaneum, de stadjes Positano en Amalfi, het eiland Capri en noem maar op. Na deze vier weken is het plan om met een binnenlandse vlucht nog verder naar het zuiden te reizen, naar Catania op Sicilië. Hierna reis ik nog door naar Taormina, om daar eveneens vier weken te blijven en naar school te gaan (Babilonia Centro Studi Italiani Taormina). Deze school heb ik weliswaar nog niet geboekt, maar dat zal ik zeer binnenkort gaan doen. Ik ga er vanuit dat ze daar in juni gewoon plek voor mij zullen hebben. Ook hier valt genoeg te beleven. De vulkaan de Etna zal gedurende deze vier weken mijn buurman zijn, met in de buurt ook een oud Grieks theater, mooie stranden en leuke stadjes en dorpjes. Niet slecht toch?

Het is me de vorige keer zo goed bevallen, dat ik vorig jaar al voor thuiskomst wist dat ik opnieuw naar Italië wilde. Maar ja… dan moet je wel de middelen hebben en in de gelegenheid zijn. Wat dat betreft heeft het me erg meegezeten. Ruim twee weken nadat ik terug was gekomen in Nederland, mocht ik terugkomen bij het callcenter waar ik daarvoor ook gewerkt had en nu, na acht maanden te hebben gespaard, kan ik weer naar Italië gaan! Opnieuw is het weer spannend, bijna net zo spannend als de vorige keer. Vorig jaar heb ik drie maanden in één stad gezeten. Nu verdeel ik die tijd over drie verschillende steden. Een goede mogelijkheid om verschillende delen van Italië te bekijken, maar natuurlijk ook best vermoeiend en behoorlijk enerverend om tussendoor steeds verder te reizen. Wie mij kent, weet dat ik af en toe een flinke stresskip kan zijn, maar het avontuur lokt en soms is het best prettig om uit je “comfortzone” te moeten komen. Dat is dan ook gelijk mijn doel, maar natuurlijk ook het beter leren van de taal en heel veel lol maken!

Ik hoop dat jullie me allemaal weer zullen volgen via deze nieuwe reisblog. 11 april it is, ready for takeoff! Volgende blog zal geplaatst worden vanuit Italië.

1. Tineke:
    19 maart 2014
    Jaaaa, ik ga je weer volgen, leuk!
  2. Sytze:
    20 maart 2014
    Zo stoere dame, weer langdurig op reis!!
    Ik kijk nu al weer uit naar jouw avonturen en foto's. Heel veel plezier!!

Groeten,
    Sytze
  3. Mem:
    21 maart 2014
    Spannend hoor, en niet alleen voor jou.

kus,
    mem
  4. HInke:
    23 maart 2014
    Zo kennen we je, Letitia!
    Volgens mij moeten wij ook alvast maar Italiaans gaan leren.....
    Goede reis alvast!
  5. Cobie:
    23 april 2014
    Ik heb je reisverhalen gelezen ik hoop dat je het net zo leuk hebt als vorige keer ga je dit weekend weer verder. afgelopen weekend was julianne bij ons Iedereen was er we hebben met elkaar gegeten. Ik ben alweer twee dagen aan het werk, nog twee dagen en dan een weekje vakantie. Ik spreek je gauw. Pas goed op jezelf Veel liefs Cobie