Op naar het zuiden

24 april 2014 - Florence, Italië

We zijn inmiddels alweer een dikke week verder en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin gehad. Vorige week, toen ik mijn eerste blog schreef, was ik net drie dagen in Florence en moest ik nog erg wennen. Ik merkte aan mezelf dat ik het fijn vond terug te zijn in de stad waar ik vorig jaar drie maanden gewoond heb, maar tegelijkertijd was het vreemd om hier te zijn zonder de mensen die er vorig jaar wel waren. Gelukkig duurde deze periode van ‘er even inkomen’ maar kort en al snel had ik gegevens uitgewisseld met mijn klasgenoten en hebben we ook buiten de lessen om leuke dingen gedaan. Zo ben ik er vorige week onder andere op uit geweest voor een aperitivo met mijn Nederlandse huisgenoot Femke en woensdag- en donderdagmiddag heb ik na de les ’s middags deelgenomen aan de activiteiten georganiseerd door school. Beide middagen betrof het een stadswandeling langs belangrijke en historische gebouwen en plekken in de stad, waar het een en ander over verteld werd. In het Italiaans natuurlijk. Zo zijn we langs verschillende kerken gelopen, een oud weeshuis dat nu een museum is en de huizen waar respectievelijk Dante en Michelangelo vroeger gewoond hebben. Tussen de lessen en de activiteiten door heb ik gezellig geluncht met een aantal van mijn klasgenoten en heb ik iedereen wat beter leren kennen. Vrijdagmiddag ben ik met de Amerikaanse Laura en de Braziliaanse Elisa en Sandra op pad gegaan. Na een lekkere gelato hebben we ons gewaagd aan de klim naar Piazzale Michelangelo, waar we vanuit de mooie rozentuin uit hebben gekeken over de stad en de heuvels.

Zaterdag was het weer verschrikkelijk. De hele ochtend en grote delen van de middag heeft het geregend, ben dan ook alleen naar buiten gegaan om even snel boodschappen te doen. ’s Avonds opnieuw met Femke een aperitivo genuttigd, heerlijke wijn en geweldig lekkere hapjes. Jammie! Op eerste paasdag ben ik ’s ochtends met mijn klasgenoten het centrum ingegaan om ‘il scoppio del carro’ te zien (de ontploffing van de vuurwerkkar). Dit is een traditie in Florence, waarschijnlijk dateert het al van de tijd van de kruistochten, en het hoort geluk te brengen. Voorafgaand aan de ontploffing waren er verschillende parades door de stad en werd de kar naar Piazza del Duomo gereden. De parades waren erg leuk om te zien, omdat iedereen verkleed was in oude Florentijnse kledij. Helaas hadden we niet goed zicht op de vuurwerkkar, dus van de ontploffing heb ik weinig gezien. Toevallig was ik hier vorig jaar ook met Pasen en toen had ik gelukkig wel goed zicht op de kar, dus heel erg vond ik het niet. Deze zondag was een beetje dubbel. De eerste helft van de dag was erg leuk, de tweede helft iets minder omdat mijn huisgenoot Femke weer naar huis ging. Erg jammer aangezien we vooral in de avonden veel met elkaar optrokken en regelmatig samen gezellig een wijntje dronken. Maandag heb ik lekker uitgeslapen en halverwege de middag heb ik met mijn klasgenoten een Italiaanse film gekeken (Il postino). Ja ja, zelfs in het weekend hebben we nog even aan onze Italiaanse woordenkennis gewerkt.

Dinsdagochtend vroeg begon de week op school weer. Met bijna elke middag een activiteit, stadswandelingen, bezichtigingen van kerken etc. Heel erg leuk en woensdagmiddag heb ik alvast een treinkaartje gekocht voor de reis van Florence naar Salerno aanstaande zaterdag. Vandaag (donderdagmiddag) zijn Laura, Elisa en ik met één van de leraren, Marco, nog naar het museum Bargello geweest. Best interessant, aangezien hier een hele hoop sculpturen van bekende kunstenaars tentoongesteld worden. Denk bijvoorbeeld aan Michelangelo.

Dan is het nu al bijna weer tijd om Florence te verlaten en verder te studeren aan de Accademia Italiana. Een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe leraren, afscheid nemen van de lieve mensen hier. Ik vind het weer ontzettend spannend en zie wel een beetje op tegen de reis. Koffer weer opnieuw inpakken en daarna dat loodzware ding weer naar het station slepen. Tegelijkertijd heb ik er ook erg veel zin in. Ik verwacht dat de omgeving daar (vlakbij de Amalfi kust) erg mooi zal zijn en heb er veel zin in alles daar te ontdekken. Ook kijk ik er stiekem wel een beetje naar uit om naar een stad te gaan waar het minder toeristisch is. Het is momenteel in Florence echt verschrikkelijk, al is de omgeving rondom Salerno natuurlijk wel weer erg toeristisch. Ach ja, je ontkomt er niet aan vrees ik. Uiteraard neem ik geen afscheid van Florence en mijn lieve klasgenoten en leraren zonder een leuk feestje. Morgen (vrijdag) is het bevrijdingsdag in Italië. Waarschijnlijk ga ik met mijn klasgenoten naar een klassiek concert op Piazza della Signoria en daarna lekker uit eten als afsluiter.

Mijn volgende blog zal geplaatst worden vanuit Salerno. Hopelijk tot dan allemaal!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. HInke:
    24 april 2014
    Dag Letitia, bedankt voor je bericht! Goed dat je weer even terug was in het vertrouwde Florence. En weet je: waar je op de wereld ook bent, overal schijnt dezelfde zon. Ook als je binnenkort verder trekt, zal het je zeker lukken om weer plezier en ontspanning te vinden. Jij redt het wel! Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende verhaal. Hou je haaks en groeten vanuit een zonovergoten Fryslân!!!
    Liefs.
  2. Mem:
    Hoi,
    Fijn dat het zo leuk is daar. En dat het niet tegenvalt zo'n 2e keer. Handig van dat treinkaartje. Spannend wel deze reis naar Salerno. Het zal daar vast ook wel heel erg leuk worden en mooi zijn. Ik hoop dat we daar net zo veel en goed contact kunnen hebben als de afgelopen 2 weken.
    Ik stop want we gaan nu skypen. Doeg, kus
  3. Aly en Henk:
    24 april 2014
    Het zal vast even moeten wennen in Salerno.Maar het is tevens weer een nieuwe Uitdaging en ik ben dan ook erg benieuwd naar je volgende blog
    En foto's.
    Henk en aly
  4. Helena en Loed:
    26 april 2014
    Agoeie!

Nou vandaag een spannende dag! Lijkt me echt prachtig daar! Heel veel plezier en succes vandaag!

Dikke tût
  5. Bart & Marie:
    27 april 2014
    Ciao vanuit Ljouwert. We hopen dat je het in Salerno net zo naar de zin hebt als in Firenze. Ging de reis wat voorspoedig met de grote koffer ?
    Arrivederci .